مرجع دانلود پاورپوینت های درسی

دانش امروز، فناوری فرداست. ادوارد تِلِر

ارایه ادبی مبحث استعاره مصرحه آشکار


ارایه ادبی مبحث  استعاره مصرحه  آشکار

حجم فایل : 444.6 KB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 10
بنام خدا آرایه ادبی
جلسه10
مبحث : استعاره مصرحه (آشکار) استعاره:
آوردن لفظی در معنی غیر معنی اصلی خود.
مثال: تبی دارم که گرو گل ز سنبل سایه بان دارد. توضیح: منظور از «بت» معشوق است نه معنی ظاهری و لغوی آن هم چنین منظور از «گل و سنبل» هم معنی ظاهری آنها نیست بلکه منظور «چهره و زلف یار» است. *در حقیقت استعاره همان تشبیه است. با این فرق که یکی از طرفین تشبیه (مشبه یا مشبه به) حذف نمی شود. انواع استعاره: *اگر مشبه حذف شود و مشبه به بیاید: استعاره مصرّحه (آشکار).
*اگر مشبه به حذف شود و مشبه با لوازم مشبه به بیاید، استعارة مکنیّه ( پوشیده).
*استعارة مصرّحه : بیان مشبه به و ارادة تمامی ارکان تشبیه است.
*علّت نامگذاری استعارة مصّرحه: آن است که از طریق مشبه به به آسانی می توان به وجه شبه و مشبه دست یافت چون مشبه به در داشتن وجه شبه ، قوی تر از مشبه است.
*هدف از استعارة مصرّحه : اغراق ، تاکید، ایجاز محسوس و عینی کردن امور و ... تفاوت های استعاره با تشبیه:
تشبیه ادعای همانندی است اما استعاره ادعای یکسانی.
در استعاره : تشبیه به فراموشی سپرده می شود گویی مشبه، فردی از افراد مشبه به است.
استعاره از تشبیه رساتر و خیال انگیز تر است و در بر انگیختن عواطف موثر است چون خود از درون تشبیه بلیغ که از رساترین نوع تشبیه است، خلق می شود.
استعاره ذهن را با شگفتی، درنگ و جستجو روبرو میسازد و زیبایی آن نیز برخاسته از همین معنی است. مثال: گلا و تازه بهارا، تویی که عارض تو طراوت گل و بوی بهار من دارد. توضیح: می بینیم که منظور از «گل» و «بهار» در مصراع اول همان گل و بهار حقیقی است ولی در مصراع دوم منظور از «گل» و «بهار» معشوق شاعر است و این منظور شاعر را از روی شباهت مشبه (معشوق) و مشبه به (گل و بهار) می فهمیم. توج (دلایل کشف مشبه از مشبه به در بیت فوق) . 1-وجود نشانه ای که ذهن را از معنی اصلی باز می گرداند.
2-آشکاری وجه شبه یعنی صفت مشترک میان طرفین تشبیه به قدری آشکار است که مشبه به بلافاصله مشبه را به یاد میآورد.
*هرچه کاوش ذهنی بیشتر باشد لذّت ادبی بیشتر است، زیبایی و رسایی استعاره نیز در همین نکته است. نفسی بیا و بنشین ، سخنی بگو و بشنو که به تشنگی بمردم بر آب زندگانی توضیح: شاعر نیاز خود را به تشنگی و دوست را به آب زندگانی مانند کرده است. لذا در این بیت دو استعاره داریم چون :
اولاً تشنگی و آب در معنی اصل به کار نرفته است. ثانیاً تشنگی و آب مشبه به دو تشبیه است که همة پایه های آن حذف شده اند. توجه:
غرض شاعر از این دو استعاره اغراق در زندگی بخشی محبوب است.
*زیبایی این هنر شاعرانه در این است که شاعر شباهت مشبه را به مشبه به به حدی می داند که آنها را یکسان می بیند و این یکسانی را غیر قابل انکار می داند که نیازی به ذکر طرف دیگر نمی بیند پس استعارة مصرحه تشبیه بلیغی است که مشب...


مبلغ قابل پرداخت 11,985 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 342

دیدگاه های کاربران (0)

طرح سه بعدی آچار سه نظام دریل

طرح سه بعدی آچار سه نظام دریل

آچار سه نظام چیست؟ در بخش جلوی دریل، قطعه‌ای به نام سه‌نظام وجود دارد که مته را به آن می‌بندند در تراشکاری از سه‌نظام برای بستن قطعات گرد یا چندضلعی برروی ماشین تراش استفاده می‌شود. وسایل بستن قطعهٔ کار برروی ماشین تراش عبارت‌اند از: سه‌نظام، چهارنظام، صفحه نظام، فشنگی، ... ...

لطفا برای ارتباط با پشتیبانی از قسمت تماس با ما و ایمیل استفاده نمایید

فروشگاه پاورپوینت فایل اوکی © 2024-1403

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما