حجم فایل : 1.8 MB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 65
به نام خدا
فلسفه سال چهارم
موضوع: مبانی حکمت مشاء 1 علت و معلول
کهنترین مسئله فلسفه، مسئله علت و معلول است. شاید نخستین مسئلهاى که فکر بشر را به خود متوجه ساخته و او را به تفکر و اندیشه براى کشف معماى هستى وادار کرده است، مسئله علت و معلول باشد. انسان استعداد «فکرکردن» دارد و مهمترین عاملى که او را در مسیر تفکر میاندازد، همانا ادراک قانون کلى علت و معلول است که با اين تعبیر بیان میشود: «هر حادثه علتى دارد.»
فلسفه به عنوان دانشى که درباره موجود از آن حیث که موجود است بحث ميکند، با این پرسشها سر و کار دارد: چرا اشیا و موجودات هستند؟ آیا میشود اشیا و موجودات نباشند؟ مفهوم «چرا» در مورد وجود اشیا همان استفهامى است که ذهن را متوجه مسئله علیت میکند و در فلسفه به آن جایگاه برجستهای میبخشد.
حکماى مشایی به بحث علیت اهمیت زیادی داده و این بحث را به گونهای ساخته و پرداختهاند که به مراتب از آنچه در آرای گذشتگان دیده میشود، دقیقتر است. 2 کشف رابطه
١ـ چرا درد، رنج و جدایی وجود دارد؟ چرا یک دوست نزدیک مرده است؟ چرا هستم؟ چرا نیستم؟ ٢ـ چرا بعضی کشورها فقیرند؟ چرا آبهای قطب یخ میبندند؟ چرا در بعضی کشورها رطوبت زیاد است؟
چه تفاوتی بین «چرا»های اول با نوع دوم وجود دارد؟ 3 علیت چیست؟
اشیا و موجودات با یکدیگر روابط گوناگونى دارند؛ مثالاً به تناسب جرم و فاصله، یکدیگر را جذب میکنند؛ این رابطهای است که به قانون جاذبهی عمومی معروف است. در یک پل، بدنه به ستونهای نگاه دارنده تکیه دارد وگرنه فرو میریزد؛ این رابطهی اتکا است. در میان اجزای یک ساعت یا دستگاه دوربین عکاسى رابطهی نظم برقرار است. رابطهی بین هوای دو طرف شیشهی پنجره رابطهی تعادل است. میان آدمیان نیز روابط و نسبتهاى زیادى هست. رابطهی والدین با فرزندان، استاد و شاگرد، دوست با دوست، کارگر و کارفرما و ... . حال، پرسش این است که در روابط یاد شده، کدام ویژگى، مشترک به نظر میرسد؟ 4 با کمى تأمل معلوم میشود که همهی این روابط، بعد از وجود دو طرف رابطه، پیدا میشوند. تا بدنهی پل و ستونها وجود نداشته باشند، رابطه اتکا هم در کار نیست. تا استاد و شاگرد نباشند، رابطهی آموزش هم پیدا نمیشود و به همین ترتیب، در همهی این روابط همیشه رابطه، فرع بر وجود دو طرف رابطه و قائم به هر دو طرف است و از این رو، میتوان این روابط را روابط بعد از وجود نامید.
در این میان، نوعى رابطه وجود دارد که نه بعد از وجود دو طرف رابطه، بلکه درست در خود وجود آن دو برقرار میشود. چنین رابطهاى از روابط دیگر عمیقتر است و به آن رابطه علیت گفته میشود. 5 رابطهای که در آن طرف اول (علت) به طرف دوم (معلول) وجود میدهد. این رابطهای نیست که بین معلول و علت آن، بعد از وجود پدید آید؛ بلکه تمام هستى و واقعیت معلول با همین رابطه تحقق مییابد. به طورى که اگر علت نباشد، معلول هم نخو...
مبلغ واقعی 18,824 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 15,059 تومان
این مجموعه مناسب برای هنرجویان هنرستان های فنی و کاردانش و همچنین هنرجویان سازمان فنی و حرفه ای و سایر آموزشگاه ها جهت آمادگی آزمون می باشد فرمت فایل: پی دی اف (PDF) ، تعداد: 1000 سوال با جواب این مجموعه شامل 20 دوره سوالات آزمون های فنی حرفه ای می باشد قسمتی از محتوای ... ...