حجم فایل : 897.0 KB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 35
بنام خدا روش تربیتی تمثیل بسم الله الرحمن الرحیم مبنای تربیتی درک بسیاری ازمعقولات و امور ذهنی برای انسان ها به آسانی میسر نیست. اصل تربیتی محسوس سازی:
به منظور آن که متربی توانایی ادراک امور ذهنی و معقول را کسب کند، باید مربی آنها را به صورت محسوس درآورد. تعریف روش تربیتی تمثیل بر اساس این روش، مربی با به کار بردن تشبیه و تمثیل می کوشد تا امور ذهنی و معقول را به صورت محسوس درآورده و بدین صورت زمینه درک آن را برای متربی فراهم سازد. اهمیت روش 1. کاربرد انواع مثل ها در قرآن وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنَّاسِ في هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُوراً (اسراء،89)
وَ لَقَدْ صَرَّفْنا في هذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَ كانَ الْإِنْسانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلاً (کهف،54)
وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ في هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَ لَئِنْ جِئْتَهُمْ بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ مُبْطِلُونَ (روم،58)
وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ في هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (زمر،27) 2. کاربرد تمثیل در کتاب های آسمانی فِيمَا أَوْصَى بِهِ النَّبِيُّ ص أَبَا ذَرٍّ قَالَ كَانَتْ صُحُفُ إِبْرَاهِيمَ أَمْثَالًا كُلُّه(مجلسی،1403، ج 72، ص384 ) 3. تمثیل از جمله اهداف بعثت انبیا ُ قال امیرالمؤمنین علیه السلام:وَ بَعَثَ إِلَى الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ رُسُلَهُ لِيَكْشِفُوا لَهُمْ عَنْ غِطَائِهَا وَ لِيُحَذِّرُوهُمْ مِنْ ضَرَّائِهَا وَ لِيَضْرِبُوا لَهُمْ أَمْثَالَهَا(نهج البلاغه، خطبه 183) آثار روش تربیتی تمثیل 1. همه فهمی وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنَّاسِ في هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُوراً (اسراء،89)
وَ لَقَدْ صَرَّفْنا في هذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَ كانَ الْإِنْسانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلاً (کهف،54)
وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ في هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَ لَئِنْ جِئْتَهُمْ بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ مُبْطِلُونَ (روم،58)
وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ في هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (زمر،27) 2. جذابیت و دل نشینی أنّ النّبىّ صلّى اللّه عليه و آله قال: «إنّما مثل الجليس الصّالح و جليس السّوء كحامل المسك و نافخ الكير فحامل المسك إمّا أن يحذيك و إمّا أن تبتاع منه و إمّا أن تجد منه ريحا طيّبة و نافخ الكير إمّا أن يحرق ثيابك و إمّا أن تجد منه ريحا منتنة»(خرمشاهی و انصاری،1376، ص683).
قال المسیح علیه السلام: لَا تَكُونُوا كَالْمُنْخُلِ يُخْرِجُ مِنْهُ الدَّقِيقَ الطَّيِّبَ وَ يُمْسِكُ النُّخَالَةَ كَذَلِكَ أَنْتُمْ تُخْرِجُونَ الْحِكْمَةَ مِنْ أَفْوَاهِكُمْ وَ يَبْقَى الْغِلُّ فِي صُدُورِكُم(مجلسی،1403،...
مبلغ واقعی 18,824 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 15,059 تومان
این مجموعه مناسب برای هنرجویان هنرستان های فنی و کاردانش و همچنین هنرجویان سازمان فنی و حرفه ای و سایر آموزشگاه ها جهت آمادگی آزمون می باشد فرمت فایل: پی دی اف (PDF) ، تعداد: 1000 سوال با جواب این مجموعه شامل 20 دوره سوالات آزمون های فنی حرفه ای می باشد قسمتی از محتوای ... ...
ارتقای کیفیت پژوهش در علوم مدیریتی: رهیافتی جامع با تاکید بر اخلاق پژوهش در دنیای پویای امروز، پژوهش به عنوان سنگ بنای پیشرفت و توسعه در تمامی حوزه ها، از جمله علوم مدیریتی، نقشی حیاتی ایفا می کند. به ویژه در محیط های دانشگاهی و علمی، که مخاطبان به دنبال درک عمیق و مستند ... ...