مرجع دانلود پاورپوینت های درسی

دانش امروز، فناوری فرداست. ادوارد تِلِر

پدیده ریزگزدها و گرد و غبار در ایران


پدیده ریزگزدها و گرد و غبار در ایران

حجم فایل : 82.6 KB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 17
پدیده ریزگزدها و گرد و غبار در ایران پدیده ریز گردها (گرد و غبار) در ایران ریز گردها مواد جامد بسیار ریزی هستند که در اثر باد و طوفان در هوا معلق می شوند. این مواد می توانند مسافت های طولانی را طی کنند و با کم شدن سرعت باد، براساس وزن مخصوص خود بتدریج رسوب نمایند.
جنس ریزگردها می تواند از ذرات بسیار ریزرس ،سیلت ، شن ،نمک ها، بقایای گیاهی، مواد تولیدی از کارخانه ها و صنایع، یا مخلوطی از آنها باشد.
ریز گردها می توانند مواد سمی و شیمیائی باشند.
زیان ها: ریز گردها می توانند خسارات جبران ناپذیری وارد سازند: عامل اصلی و مستقیم ایجاد ریزگردها : عامل مهم تولید ریز گرد ها : کویر زائی(بیابان زائی) و گسترش کویرها و بیابان ها ناشی از : ریز گردها چگونه تولید می شوند؟: فرسایش خاک بویژه فرسایش بادی، در اثر خشکسالی و... : ریزگرد یا گرد و غبار در ایران منشاء ریزگردها در جنوب ایران: ریشه یابی خشک شدن هورها و تشکیل بیابان در شمال عراق و تولید ریزگردها به سمت ایران نقش ترکیه در تولید ریزگرد در ایران رودخانه های دجله و فرات شاهرگ های حیاتی عراق محسوب می شوند.
یکی از برنامه های ترکیه همواره مهار آب رودخانه های فرات و دجله بوده است.
جنگ های مختلف (جنگ ایران و عراق ، جنگ خلیج فارس،.....) فرصت های مناسبی را برای ترکیه بوجود آورده اند تا برنامه های خود مبنی بر مهار هرچه بیشتر آب رودخانه های دجله و فرات را به اجرا در آورد.
ظهور گروه های تروریستی و درگیر شدن دولت های سوریه و عراق در مبارزه با آنان، فرصت دیگری برای ترکیه پیش آورده است تا بر این منابع آبی که نقش تعیین کننده ای در زندگی مردم سوریه و عراق دارند هرچه بیشتر کنترل داشته باشد. برخی از فعالیت های دولت ترکیه برای مهار آب رودخانه های دجله و فرات
( کاهش سهم سوریه و عراق از آب این رودخانه ها) تعدادی از بزرگ‌ترین طرح‌های سدسازی ترکیه بر روی رودخانه های دجله و فرات به اجرا گذاشته شده است.
ترکیه نیاز خود را از آب رودخانه های دجله و فرات تأمین می کند، آب باقیمانده به سوی سوریه و عراق سرازیر می‌شود.این کاهش شدید آب ورودی به عراق موجب خشک شدن باتلاق ها(هورها) ( فاجعه زیست محیطی) و ایجاد شرایط برای تولید گرد و غبار و هجوم آن به ایران شده است.
گفته می شود که ترکیه تاکنون ۱۴ سد بر رودخانه فرات و ۸ سد و بر رودخانه دجله ساخته است. همچنین 19 نیروگاه برق آبی بر روی این رودخانه ها ساخته است. کانون های ایجاد ریزگردها در جنوب ایران:1. کانون داخلی 2. کانون های خارجی کانون داخلی : 15 تا 20% از ریزگردها از کویر ها و بیابان های یا باتلاق های خشک شده داخلی بوجود می آیند .علت این امر را می توان در عوامل زیر دانست:
کاهش شدید نزولات جوی و خشکسالی های پی در پی و طولانی مدت در سال های اخیر
احداث سد ها در بالادست رودخانه های خوزستان و هدایت آب به مناطق دیگر
خشک شدن تالاب...


مبلغ واقعی 23,824 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 19,059 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 103

دیدگاه های کاربران (0)

کتاب دیوانه وار

کتاب دیوانه وار

نام کتاب : دیوانه وار نویسنده : کریستیان بوبن مترجم : مهوش قویمی فرمت : pdf ... ...

دریافت فایل : کتاب دیوانه وار
کاربرد هوش و فکر

کاربرد هوش و فکر

نام کتاب : کاربرد هوش و فکر نویسنده :دکتر ژوزف مورفی مترجم : هوشیار رزم آزما فرمت : pdf ... ...

دریافت فایل : کاربرد هوش و فکر

لطفا برای ارتباط با پشتیبانی از قسمت تماس با ما و ایمیل استفاده نمایید

فروشگاه پاورپوینت فایل اوکی © 2023-1402

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما