مرجع دانلود پاورپوینت های درسی

دانش امروز، فناوری فرداست. ادوارد تِلِر

بیومکانیک عضله مخطط


بیومکانیک عضله مخطط

حجم فایل : 982.6 KB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 34
بنام خدا فیزیک پزشکی بیومکانیک عضله مخطط
Biomechanics of Skeletal (Striated) Muscle کارکرد وانواع بافت های عضلانی عضله یکی از چهار بافت (tissue) پایه ای در بدن انسان محسوب میشود ( سه بافت پایه ای دیگرعبارتند از عصبی یا nervous، پوششی یا epithelial و پیوندی یا connective).
بافت های عضلانی از سه نوع سلول عضلانی تشکیل میشوند. سلول عضلانی قلبی (cardiac muscle cell)، سلول عضلانی صاف (smooth muscle cell)، و سلول( یا رشته، فایبر fiber) عضلانی مخطط (striated muscle cell).
کارکرد اساسی بافت های عضلانی تولید نیرو می باشد.
تولید نیرو توسط بافت عضلانی با تبدیل انرژی شیمیایی و درقالب انجام کارمکانیکی صورت میگیرد و با تولید گرما همراه است. عضله مخطط این نوع عضله در تغییر مکان (locomotion) و کنترل وضعیت اندامی (posture) نقش اساسی ایفا میکند و تقریبا 40%-50% وزن بدن یک بزرگسال با وزنی عادی را تشکیل میدهد.
ظاهر مخطط فایبرهای این نوع عضله که بوسیله میکروسکوپ قابل مشاهده است ناشی از وجود نوارهای روشن و تاریک بطور یک-در-میان است. نوارهای روشن مشخصه فیلامانهای نازک پروتئینی به نام اکتین (Actin) و نوارهای کلفت مشخصه فیلامانهای پروتئینی به نام مایوسین (Myosin) میباشند.
خواص مکانیکی:
1) کشش پذیری (extensibility)، طول فایبر قابل افزایش است
2) الاستیسیته یا کشسانی، قابلیت بازیابی طول ایستا (resting length) توسط فایبر پس از کشیدگی (stretch)
خواص کارکردی:
تحریک پذیری (excitability): قابلیت پاسخگویی به یک محرک شیمیایی (انتقال دهنده عصبی یاneurotransmitter برای مثال استیل کلین) بوسیله تولید یک سیگنال الکتریکی به نام پتانسیل عمل در امتداد غشاء سلولی.
2) انقباض پذیری: قابلیت کوتاه شدن و در نتیجه تولید حرکت عضله مخطط ساختار عضله مخطط عضله (whole muscle) از یکانهای جزئی به نام فاسیکل (fascicle)، که طول آنها به 250mm میرسد، ساخته شده است. یک فاسیکل از 100-150 فایبر تشکیل میشود که بوسیله یک بافت کلاژنی فیبروزی (collagenous fibrous tissue) به نام پیرا ماهیچه (perimysium) احاطه شده است.
فاسیکل ها خود درمیان یک پوشش خارجی که از یک بافت بسیار زبر فیبروزی به نام اپیمیسیوم (epimysium) یا فاسیای عمیق (deep fascia) تشکیل شده است، قرار میگیرند. اپیمیسیوم عضلات مجاور را از یکدیگر جدا میسازد و حرکت بدون اصطکاک را تسهیل می کند.
سلول یا فایبرعضلانی مخطط نسبتا دراز (با طولی برابر چند سانتیمتر) و استوانه ای شکل با قطری در محدوده 0.01-0.1mm است و دارای چند هسته می باشد. سیتوپلاسم فایبر عضلانی سارکوپلاسم نامیده میشود. هر فایبر دارای المان های کوچکتر و موازی بنام مایوفیبریل که در طول سلول امتداد می یابند و جزء قابل انقباظ عضله مخطط را تشکیل میدهند. ساختار عضله مخطط واحد کارکردی انقباض: سارکومر عضله مخطط (Skeletal Muslce):


مبلغ واقعی 23,824 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 19,059 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 102

دیدگاه های کاربران (0)

لطفا برای ارتباط با پشتیبانی از قسمت تماس با ما و ایمیل استفاده نمایید

فروشگاه پاورپوینت فایل اوکی © 2023-1402

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما