حجم فایل : 743.8 KB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 26
بنام خدا نظریه های هوش نظریه های روان سنجی
نظریه های عصبی – زیستی
نظریه های رشدی
نظریه های شناختی
نظریه های معاصر نظریه های روان سنجی:
رویكرد روانسنجی، بر این فرض مبتنی است كه هوش یك سازه یا صفت است كه در آن تفاوتهای فردی وجود دارد. وجود تفاوتهای آشكار بین عملكرد افراد، صرفنظر از ماهیت عامل ایجادكننده این تفاوتها، نشاندهنده آن است كه مقدار این عامل در افراد مختلف برابر نیست. بنابراین میتوان آن را مورد اندازهگیری قرار داد.
طرفداران نظریه روانسنجی عمدتا برای سنجش هوش و تواناییهای ذهنی از آزمونها استفاده میكنند و تواناییهای مختلف ذهنی را با اجرای آزمونها به صورت كمی توصیف میكنند.اگرچه بیشتر روانسنجهای اولیه مانند بینه، ابینگهاوس و ورنیكه به شناخت ماهیت نظری هوش علاقمند بودند، در عمل آزمونهایی كه میساختند به مسایل عملی، پیشبینی و طبقهبندی درست مبتنی بود. بدینترتیب از همان آغاز در درون جنبش روانسنجی دو مسیر در پیش گرفته شد: یكی رویكرد عملی كه به مسالهگشایی معطوف بود و دیگری رویكرد مفهومی كه به نظریه توجه داشت.
بینه:
در سال 1881 دولت فرانسه از آلفرد بینه خواست آزمونی طراحی كند كه بتوان با آن كودكانی را تشخیص داد كه به علت كندذهنی نمیتوانستند از برنامههای مدارس عادی استفاده كنند و با سرعت عادی یاد بگیرند و به برنامههای آموزشی ویژه نیاز داشتند. بینه در سال 1905 با همكاری روانشناس فرانسوی دیگری به نام سیمونمقیاسی را منتشر كرد و در سالهای 1908 و 1911 نیز در آن تجدیدنظر كرد.
مقیاسهای اولیه او بر این فرض استوار بود كه هر فردی دارای یك "سن زمانی"یا سن واقعی برحسب سال و یك "سن عقلی"است كه نشانگر متوسط تواناییهای هوشی موجود بین افراد گروه سنی معینی است. پس از محاسبه سن عقلی دانشآموز، میتوان آن را با سن زمانی وی مقایسه كرد تا جایگاه نسبی وی در میان افرادی كه سن زمانیشان با او یكسان است، تعیین شود.بدینترتیب استدلال بینه این بود كه مراحل رشد ذهنی در كودكان كندذهن فرقی با كودكان طبیعی ندارد. یعنی كودك كندذهن در آزمونها نمرهای شبیه كودك طبیعی، ولی با سن كمتر، میگیرد و تواناییهای ذهنی كودك تیزهوش نیز در حد كودكان بزرگتر از سن خودش است.
2. اسپیرمن :
چارلز اسپیرمن روانشناس انگلیسی، مبتكر روانسنجی و مبدع روش تحلیل عاملی، نخستین بار این نكته را مطرح كرد كه در همه افراد یك عامل عمومی هوش به نام g به مقادیر مختلف وجود دارد و بسته به مقدار g در هر فرد، میتوان او را در مجموع تیزهوش یا كندذهن دانست. به اعتقاد اسپیرمن، عامل g تعیینكننده اصلی عملكرد فرد در آزمون هوش است. بهعلاوه، عوامل ویژهای هم به نام s برای هر توانایی یا آزمون وجود دارد. مثلا با هر یك از آزمونهای مربوط به روابط ریاضی یا هندسی، s جداگانهای به دست میآید. در آزمون هوشی كه از هر كسی گرفته...
مبلغ واقعی 18,824 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 15,059 تومان
با POCKET OPTION یک معاملهگر حرفهای شوید یک پلتفرم معاملاتی قابل اعتماد برای همه هر معاملهگری میخواهد تا در بهترین شرایط سود ببرد و نمیخواهد نگران امنیت وجوه شخصی خود باشد. اولین کار واضحی که یک معاملهگر مبتدی انجام میدهد بررسی سایتهای مختلف معامله آنلاین ... ...
این مجموعه مناسب برای هنرجویان هنرستان های فنی و کاردانش و همچنین هنرجویان سازمان فنی و حرفه ای و سایر آموزشگاه ها جهت آمادگی آزمون می باشد فایل های داخل این مجموعه : مجموعه ی 1125 سوال چهارگزینه ای در خصوص برق صنعتی درجه 1و2 و تابلو برق فنی حرفه ای با کلید هفتصد ... ...
قسمتی از متن..... اینترا بالون پمپ یك دستگاه اختصاصی كمكی قلب میباشد در این روش یك كاتتر بالون دار را از طریق شریان فمورال وارد آئورت نزولی كرده و در هنگام سیستول بطن و انقباض بطن چپ وهنگام بسته شدن دریچه آئورت این بالون باد شده و با افزایش حجم در آئورت پرفیوژن كرونری ... ...
افسردگی چیست و چرا اهمیت دارد؟ افسردگی یک حالت خلقی شامل بیحوصلگی و گریز از فعالیت یا بیعلاقگی و بیمیلی است و میتواند بر افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد. افراد افسرده هم میتوانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بیارزشی، ... ...
مدل تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM یا European Foundation for Quality Management Excellence Model)، یک چارچوب خودارزیابی برای اندازهگیری نقاط قوت و زمینههای بهبود سازمان در کل فعالیتهای آن است. اصطلاح “تعالی” به این دلیل استفاده میشود که مدل تعالی بر آنچه سازمان ... ...